خواب فرش چیست؟

جهت الیاف فرش که آن را خواب فرش می گویند همیشه تاثیر بسیار زیادی در بهتر دیده شدن طرح ،رنگ و نقش ظاهری فرش دارد.

رعایت این خواب باعث می شود رنگ و طرح قالی بهتر و در شکل اصلی ،آن فرش دیده شود.

مشخص شدن خواب فرش و یا جهت اصلی آن با نقشه و طرح آن مشخص می شود که و می توان با دست کشیدن روی فرش جهت خواب پرز ها را تشخیص داد.

خواب پرز فرش باید در آن جهتی باشد که فرش از همان سمت دیده می شود پهن شود که جلوه گری بیشتری کند.

در فرش های دستبافت خصوصا آنهایی که ابریشم دارد، از هر جهتی که به فرش نگاه می کنید یه قسمتی از فرش تیره تر از قسمت دیگر فرش است که امری بسیار طبیعی می باشد.

خواب فرش - قالیشویی مهباف

این قضیه می تواند باعث ایجاد سوتفاهم در مشتریان قالیشویی ها هم بشود.

چرا که برخی مواقع مشتریان عزیز، با واحد پشتیبانی قالیشویی مهباف تماس می گیرند مبنی بر این که که چرا یکی از فرش های من روشن تر و یکی دیگر از فرش ها پس از شستشو در مهباف تیره تر شده است(تصور مشتری عزیزمان بر اینه که آن فرشی که تیره تر است،خوب شسته نشده و فرش کثیف تحویل داده شده)در صورتی که نه اتفاقی برای رنگ فرش افتاده است نه فرش کثیف است تنها دلیلش این است که فرش را بر خلاف جهت خواب فرش دیگرشان پهن کردن و وقتی فرش را 180 درجه می چرخانند متوجه سوتفاهم پیش آمده در فرششان می شوند.

همچنین بخوانید….

تشخیص فرش دستبافت از ماشینی با یک نگاه

تشخیص فرش دستبافت از ماشینی یکی از دقدقه های مهم افرادی که قصد خرید فرش دارند می باشد. مهمترین مورد دقیقا همان چیزی است که به آن…

 

و معمولا وقتی فرشی جفت دارد و یا کنار یا چسبیده به هم پهن می شود این اتفاق می افتد. که با یک چرخش ساده ی یکی از فرش ها این اختلاف رنگی(که علت آن پهن کردن آن فرش در خلاف جهت خواب آن است)بر طرف میگردد.

هرچه ابریشم موجود در آن فرش بیشتر باشد،اختلاف رنگی حاصل از پهن کردن فرش در جهت اشتباه خواب آن نیز بیشتر می شود.

نکات کاربردی خواب فرش های دستبافت:

در هنگام جارو زدن فرش های دستبافت به جهت خواب فرش حتما توجه کنید و باید جهت جارو کشیدن با جهت خواب فرش هم جهت و هم راستا باشند(جارو زدن به صورت رفت و برگشتی نباشد)

اگر بر خلاف جهت خواب فرش جارو بزنید نه تنها باعث بهم خوردن خواب پرز های آن(و یا برخی مواقع بهم ریختن نقشه و یا جلوه فرش می شود) می شود بلکه باعث ساییدگی زود هنگام و کاهش عمر آن فرش نیز می گردد.

خواب فرش - قالیشویی مهباف

در هنگام پهن کردن فرش های دستبافت عموما به صورت سنتی عرف بر این است که جهت خواب فرش به سمتی پهن شود که ورودی آن فضا از آن سمت است اما همان طور که می دانید اگر فرش را از جهت خلاف بافت آن مشاهده کنید،رنگ آن پررنگ تر جلوه می کند و اگر همان فرش را در جهت بافت آن مشاهده کنید کم رنگ تر (رنگ اصلی )جلوه می کند. پس می توان بر اساس عرف و سنت فرش را پهن نکرد و بر اساس سلیقه ی شخصی خودمان(پر رنگ یا کم رنگ تر)عمل کنیم.

سفارش آنلاین

شما مشتریان عزیز می توانید از طریق شماره تلفن های ذکر شده در این صفحه ، با تمامی شعبات فعال قالیشویی مهباف تماس بگیرید و همچنین با فرم ثبت سفارش آنلاین، سفارش خود را بصورت غیره حضوری ثبت کنید.

قالیشویی مهباف

مجموعه فرش مهباف در حدود ۷۰ سال پیش به صورت موروثی فعالیت خود را در بازار فرش تهران آغاز کرد و در حال حاضر یکی از بنام ترین و معتمد ترین برند های فرش دستبافت ایران است.

  • ایمیل:mahbafcarpet@gmail.com
  • آدرس:تهران، آزادگان جنوب، جاده احمد آباد مستوفی، میدان پیامبر اعظم، کوچه گلستان یکم، پلاک ۱

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *