چسب زدن به ریشه های فرش :

یکی از روش های رایج ولی اشتباه زدن نوار چسب های پهن به ریشه ها می باشد به ریشه های فرشتون چسب نزنید. چرا که خود مواد شیمیایی موجود در چسب باعث پوسیدگی ریشه می شود.

همچنین هر موقع چسب را بکنید مقداری از الیاف ریشه به چسب می ماند(یعنی الیاف کنده می شود )که خود باعث نازک تر شدن و آسیب به ریشه می شود.

و حتی زمانی که فرش را به قالی شویی برای شستشو می سپارین مواد چسب به صورت گلوله های ریز سیاه روی ریشه ظاهر می شود. و برای از بین بردن آن ها تمیز کردن چسبناکی ریشه ،قاعدتا باید فشار بیشتری به آن آورد تا تمیز شود. که به صلاح ریشه نمی باشد و آسیب زاست.

روش های رایج غلط در نگهداری ریشه های فرش - قالیشویی مهباف

تا کردن ریشه های فرش به زیر فرش :

یکی دیگر از روش های رایج و غلط تا کردن ریشه های فرش به زیرآن است .

ریشه فرش را تا نکنید چرا که همانند اسکناس پولی که از وسط تا شده (محل تا شدگی ضعیف می شود)از محل تا شدگی اسکناس پاره می شود. ریشه هم همینطور می شود.

ریشه از محلی که تا شده و به زیر فرش رفته (قطعا در طول زمان فشار وزن رفت و آمد انسان ها رو تحمل کرده )پوسیده، پاره و جدا می شود.

گاها در قالی شویی مهباف پیش آمده فرش هایی که سالیان سال ریشه تا خورده به زیر فرش داشتن ،هنگام شستشو ریشه از همان خط تا شدگی به صورت کامل جداشد(انگار ریشه از همان خط بریدن و جدا کردن )

اما اگر ریشه فرش سالم باشد و دچار پوسیدگی و فرسودگی نباشد(ریشه سالم اگر به یک تریلی هم ببندند و بکشند آسیب نمیبیند)و قالیشویی منتخب شما مهارت کافی در شستشو داشته باشد ،ریشه ها هیچ آسیبی نمی بینند.

اما اگر به هر دلیل ریشه فرش دستبافت آسیب دید جای نگرانی نیست و قابلیت ترمیم و نوسازی وجود دارد.

خیلی مواقع مشتریان وقتی برای ترمیم ریشه فرش با قالیشویی مهباف تماس می گیرند.اطلاعات کافی برای نوع ترمیم مورد صلاح ریشه فرششون ،ندارند.

همچنین بخوانید….

بهترین زمان برای شستشوی انواع فرش

خیلی از اوقات مشتریان قالی شویی مهباف از ما این سوال را می پرسند که فرشمو چندوقت یک بار بشورم تا خراب نشود و یا این که فرش دستبافت رو بشورن می ترسن…

روش های رایج غلط در نگهداری ریشه های فرش - قالیشویی مهباف

ما در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم که با توجه به شرایط هر فرش چه نوع ترمیمی و به صلاح ترین گزینه برای فرشتون می باشد :

دوگره:

دو گره نوعی گره در انتهای ریشه می باشد که در واقع مرز بین فرش و ریشه ی آن است و نقش محافظتی از فرش دارد.

دوگره زنی برای ترمیم ریشه جنبه ی زیبایی بخشی به ریشه ندارد اما بهترین گزینه برای محافظت از فرش می باشد .

چرا که دو گره ی ریشه اجازه نمی دهد که پوسیدگی ریشه به ریزش بافت فرش برسد و سرایت کند. و در ضمن بعد از دو گره زنی تاثیر منفی در ارزش و بهای اصلی فرش دستبافتان نمی گذارد.

روش های رایج غلط در نگهداری ریشه های فرش - قالیشویی مهباف

اما فقط دو گره زنی رو در شرایط ویژه ای می توان به عنوان گزینه ترمیم ریشه انتخاب نمود:

  1. حداقل 2 الی 3 سانت از انتهای ریشه سالم باقی مانده باشد و دچار پوسیدگی نشده باشد. (که جای کار برای ایجاد دوگره زدن ریشه داشته باشد)
  2. اگر ریشه تا انتها پوسیده شده باشد ،حتما باید لبه های حاشیه ی فرش ساده بافی باشد و طرح و نقشی نداشته باشد که بتوان چند رج از فرش را شکافت تا ریشه فرش بیرون بیاید و بتوان روی آن دو گره را جدا کرد.

اگر پوسیدگی ریشه به انتها رسیده باشد و لبه ی فرش دارای نقش نگار باشد نمی توان دوگره زد چرا که اگر چند رج فرش را برای دو گره بشکافیم در طرح و نگار فرش اثر منفی می گذارد و در این شرایط تنها گزینه ی ترمیم آن ریشه زنی گلیم بافت می باشد.

مجددا تاکید می کنیم که دو گره زنی تاثیر در زیبایی ریشه ندارد و صرفا جنبه محافظتی دارد.

روش های رایج غلط در نگهداری ریشه های فرش - قالیشویی مهباف

ریشه گلیم بافت :

این نوع از ریشه زنی نیاز به تخصص بسیار بالایی دارد تجربه و ظرافت کار رفوع گری اهمیت ویژه ای دارد.

این نوع ریشه را معمولا زمانی به مشتریان پیشنهاد می کنیم که یا ریشه فرش تا انتها پوسیده باشد و قابلیت دو گره زنی نداشته باشد و یا ظاهر و زیبا سازی ریشه برای مشتری اولویت داشته باشد(چرا که بعد از ریشه زنی گلیم بافت ظاهر ریشه فرشتان مثل روز اول نو می شود)

در این نوع ریشه زنی ریشه پوسیده فرش بریده می شود و فرش به دار وصل می شود و استادکار(رفوگر)طی چندین روز متوالی ریشه فرش را عین فابریک می بافد این نوع ترمیم زمان و هزینه بالاتری دارد.

همچنین قیمت این نوع از ریشه بسته به ریز و درشت بافتی هر فرش و نوع جنس ریشه (نخ ،ابریشم ،پشم)بسیار متفاوت و متغیر می باشد.

نکته :

اگر این فرایند توسط استاد کاران حرفه ای و با تجربه انجام نشود،ممکن است پس از چند وقت ،خود فرش دچار پارگی شود و خسارت و آسیب ببیند.پس در انتخاب قالی شویی برای ریشه کشی فرشتان بسیار دقت کنید.

سفارش آنلاین

شما مشتریان عزیز می توانید از طریق شماره تلفن های ذکر شده در این صفحه ، با تمامی شعبات فعال قالیشویی مهباف تماس بگیرید و همچنین با فرم ثبت سفارش آنلاین، سفارش خود را بصورت غیره حضوری ثبت کنید.

قالیشویی مهباف

مجموعه فرش مهباف در حدود ۷۰ سال پیش به صورت موروثی فعالیت خود را در بازار فرش تهران آغاز کرد و در حال حاضر یکی از بنام ترین و معتمد ترین برند های فرش دستبافت ایران است.

  • ایمیل:mahbafcarpet@gmail.com
  • آدرس:تهران، آزادگان جنوب، جاده احمد آباد مستوفی، میدان پیامبر اعظم، کوچه گلستان یکم، پلاک ۱

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *