به اختلاف تناژ رنگی که به صورت عرضی دربرخی فرش ها دیده می شود رگه می گویند.

رگه در فرش های دستبافت به چشم می خورد رگه دار شدن در فرش های شهری یک عیب و نقص است که از لحاظ ارزشی قیمت فرش را کمتر می کند ولی در فرش های دستبافت عشایری وروستایی بافت یک روال عادی می باشد وهیچ ایرادی به حساب نمی آید و اکثر فرش های روستایی دارای رگه هستن.

علل پیدایش رگه ها در فرش:

  1. سهل انگاری درانتخاب خامه (پشم) یک دست و همسان پیش از رنگرزی
  2. کم دقتی در رنگرزی(مثل هم نزدن مناسب کلاف های خامه در طول رنگرزی و ماهر نبودن رنگرز)
  3. نامرغوب بودن رنگ انتخابی
  4. بی دقتی بافنده در استفاده از خامه های همرنگ

این اختلاف رنگی زمانی اتفاق می افتد که بافنده هنگام بافت فرش نخ یا خامه را تمام می کند و از رنگ و کد مشابه آن استفاده می کند که کمی روشن تر و یا تیره تر است.

دلیلی که باعث می شود این اتفاق بی افتد زمانی که فروشنده هنگام فروش فرش آن را رنگ کرده و به شما فروخته و شما متوجه این رگه ها در فرشتان نشده اید.

برخی مواقع مشتریان قالی شویی مهباف با پشتیبانی تماس می گیرند و می گویند که فرشمو خوب نشستید و دو رنگ شده،یه قسمت هایی از فرش تیره تر و قسمت های دیگر هم خوب، تمیز و روشن شده است.

همچنین بخوانید….

قالیشویی مهباف در نیاوران

لکه‌برداری و شستشوی انواع فرش و موکت نیاز به تخصص و تجربه دارد. این مطلب راهنمای کاملی درباره خدمات قالیشویی مهباف در نیاوران است …

کی پاسخ گوعه؟

فرشمو قالیشویی خراب کرده و ما بهشون گفتیم به آنچه که در قسمت هایی از فرشتون می بینید«رگه»می گویند.

چرا که این قسمت های تیره و روشن که می فرمایین،به صورت موازی با عرض فرشتون هست که نشان از جهت بافت فرش با خامه های رنگ های متفاوت(تیره تر و روشن تر)است.

سراسر فرشتون به یک شیوه شسته شده و اینطور نیست یک قسمت و خوب بشوریم که روشن تر بشه و یک قسمت و نشسته و تیره باشد.

موقع بافت به دلیل یکسان نبودن نخ های بافت دو رنگی ایجاد شده و قلم زدن و موقع فروشم این اختلاف رنگی رو رنگرز یکدست کرده«رنگ کرده» و به شما به عنوان فرش یکدست و سالم فروختن.

و حالا فرش شسته شده و اون رنگ رفته و شما متوجه رگه در فرشتون شدین و قالیشویی تقصیری نداره.

در کل میخوام بگم که مواظب باشین گنجشک و رنگ نکنن و جای قناری بهتون بفروشن.

در این جا اهمیت خرید فرش از افراد و مکان های معتبر مشخص می شود چرا که قطعا فرش رگه دار را باید با قیمت خیلی کمتری نسبت به فرش یکدست بفروشند البته همانطور که در اول مقاله اشاره شد این موضوع عموما برای فرش های دستبافت شهری بافت مطرح است و در فرش های دستبافت عشایری و یا سنتی ایرادی به حساب نمی آید و رگه رگه بودن فرش جز نقش هر فرش به حساب می آید.

توجه کنید که رگه دار بودن فرش را با ابرش اشتباه نگیرین چرا که فرش های نفیس با پشم های دست ریس و حتی رنگرزی های گیاهی درجه یک به صورت ابرشی(راه راه مانندی که سیر و روشن است)هستند که ممکن است شما تصور کنید که فرش رگه دار است در صورتی که اینطور نیست و فرش های بسیار اعلا و خوبی هستند.

آیا راه حلی برای رفع رگه دار شدن فرش هست؟

راه حلی که از دست افراد غیرمتخصص بربیاد نیست اما پرسنل متخصص رنگرز قالیشویی مهباف می توانند رگه فرش هایتان را با رنگرزی برطرف کنند.

سفارش آنلاین

شما مشتریان عزیز می توانید از طریق شماره تلفن های ذکر شده در این صفحه ، با تمامی شعبات فعال قالیشویی مهباف تماس بگیرید و همچنین با فرم ثبت سفارش آنلاین، سفارش خود را بصورت غیره حضوری ثبت کنید.

قالیشویی مهباف

مجموعه فرش مهباف در حدود ۷۰ سال پیش به صورت موروثی فعالیت خود را در بازار فرش تهران آغاز کرد و در حال حاضر یکی از بنام ترین و معتمد ترین برند های فرش دستبافت ایران است.

  • ایمیل:mahbafcarpet@gmail.com
  • آدرس:تهران، آزادگان جنوب، جاده احمد آباد مستوفی، میدان پیامبر اعظم، کوچه گلستان یکم، پلاک ۱

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *